
Zima to szczególnie trudny okres dla samochodu. Jest on wtedy narażony na mróz, wilgoć, śnieg oraz sól na drodze. Częściej niż zwykle zdarza się, że pojazdy odmawiają posłuszeństwa i wymagają holowania. Co możesz zrobić, by temu zapobiec? I jak postępować, gdy jednak holowanie będzie konieczne tak, by było to bezpieczne i nie skończyło się mandatem?
Przygotowanie auta na zimę kojarzy się przede wszystkim z wymianą opon. Jednak wymaga ono także sprawdzenia kondycji podzespołów pojazdu, dzięki czemu bezawaryjnie przejedzie przez zimę. Drogowi Pomocnicy - pomoc drogowa na terenie Warszawy i okolic - doradzają, jakim elementom należy się przyjrzeć.
To właśnie on odpowiada za większość zimowych awarii. Jeżeli jest w słabej kondycji, poranny rozruch silnika na mrozie może zostać utrudniony, lub nawet uniemożliwiony. Dotyczy to szczególnie silników diesla, wymagających wyższej mocy rozruchowej. Stan akumulatora sprawdza się specjalnym miernikiem, zarówno w stanie spoczynku, jak i po obciążeniu. Jest to niewielkie, tanie badanie, możliwe do przeprowadzenia w każdym warsztacie.
Co ważne, nie należy próbować uzupełniać elektrolitu w nowoczesnym, bezobsługowym akumulatorze! Może to zagrozić układowi elektrycznemu auta. Jeżeli jest on zużyty, najlepiej dokonać wymiany na nowy.
Ważne jest także sprawdzenie stanu alternatora i prawidłowego ładowania przezeń akumulatora.
Co prawda płyn chłodniczy jest zdolny do przetrwania wyjątkowo dużych mrozów, jednak dotyczy to tylko świeżego produktu. Z czasem traci on swoje właściwości, a temperatura jego zamarzania może wynieść nawet prawie 0 stopni. Może to doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji, jaką jest zamarznięcie płynu, co grozi rozerwaniem bloku silnika. Dlatego tak ważna jest wymiana płynu chłodniczego na nowy lub dolanie specjalnego koncentratu.
Ważna jest także wymiana płynu hamulcowego - jest on higroskopijny, przez co każda nieszczelność może skutkować dostaniem się wody do układu hamulcowego i zmniejszeniem skuteczności hamowania.
Jeżeli wymieniamy także olej silnikowy, należy wybrać produkt o możliwie niskim parametrze zimowym, oznaczonym literą "W". Im niższa lepkość zimowa, tym łatwiejszy rozruch i szybsze dotarcie oleju do wszystkich elementów silnika.
Przegląd podwozia ma na celu przede wszystkim zlokalizowanie ewentualnych śladów korozji. Szczególną uwagę należy poświęcić zawieszeniu, elementom nośnym, a także przewodom hamulcowym oraz paliwowym. Wszelkie uszkodzenia należy wyeliminować od razy, by zapobiec ich rozprzestrzenianiu. Dodatkowo warto zabezpieczyć podwozie specjalną powłoką antykorozyjną, chroniącą je przed działaniem soli drogowej i błota.
Pamiętaj, że zaniedbanie przeglądu podwozia może doprowadzić do rozprzestrzeniania się poważnych uszkodzeń
Do uruchomienia silnika wysokoprężnego niezbędne jest rozgrzanie się świec żarowych - grzałki te ułatwiają rozruch w warunkach niskich temperatur. Jeżeli uruchomienie jednostki diesla staje się problemem, może to sugerować zużycie świec żarowych. Dlatego należy je sprawdzić i ewentualnie wymienić.
W silniku benzynowym również mamy do czynienia ze świecami, ale zapłonowymi. Inicjują one wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej, pracując cały czas. Ich zużycie daje takie objawy jak:
- spadki mocy,
- "dławienie się" silnika,
- gaśnięcie silnika,
- nierówna praca silnika.
Warto pamiętać, że podobne objawy dają także zużyte przewody zapłonowe, dlatego warto wymienić je razem.
Jest ono o tyle ważne, że pozostające na karoserii zabrudzenia mogą zatrzymywać wodę i prowadzić do jej zamarzania. Po umyciu, najlepiej w myjni ręcznej, warto zabezpieczyć nadwozie powłoką woskową, która chroni lakier przed zabrudzeniami i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Jest to także okazja do ewentualnego usunięcia niewielkich odprysków i ognisk korozji, które mogą się powiększać w trakcie zimy.
Nowoczesne systemy hamowania, takie jak ABS, wymagają sprawnego i precyzyjnego działania układu hamulcowego. Najważniejsze jest sprawdzenie stanu tarcz i klocków hamulcowych, a także przewodów hamulcowych i płynu.
Warto sprawdzić także hamulec ręczny - jeżeli przewody są stare i skorodowane, należy wymienić linkę na nową, najlepiej zabezpieczoną przed zamarzaniem.
Różne przeszkody, takie jak krawężniki czy wyboje, mogą doprowadzić do rozkalibrowania ustawienia świateł. Zimą ma to szczególne znaczenie ze względu na szybko zapadający zmrok. Dlatego na stacji diagnostycznej, w warsztacie, a nawet samodzielnie należy ustawić prawidłowy poziom świateł.
Może też zdarzyć się sytuacja, w której skuteczność świateł będzie niewystarczająca wskutek porysowania i zmatowienia soczewki lampy lub uszkodzenia lustra wewnątrz niej. O ile polerowanie lampy jest proste, uszkodzenie lustra wymaga najczęściej wymiany całej lampy.
Wiele paliw dostępnych na stacjach benzynowych zimą zostaje wzbogaconych o dodatki mające zapobiegać ich zamarzaniu. Niestety, może to stwarzać pewne zagrożenie, zwłaszcza we wrażliwych na jakość paliwa dieslach. Na mrozie może dojść do wytrącania się parafiny, co grozi uszkodzeniem układu wtryskowego. Dlatego należy stosować skuteczne filtry paliwa. Mają one jednak to do siebie, że szybko się brudzą, dlatego konieczna jest ich kontrola i ewentualna wymiana przed sezonem zimowym.
Oprócz filtra paliwa, należy także wymienić filtr powietrza, zabezpieczający przed podrywanymi z drogi zanieczyszczeniami.
Nie można też zapominać o filtrze kabinowym, oczyszczającym powietrze dostające się do wnętrza auta. W okresie jesiennym często jest on mocno zanieczyszczany przez błoto i liście, co pogarsza jakość powietrza, którym oddychamy, prowadząc do bólów głowy, senności, a nawet alergii.
Warto skorzystać z filtra węglowego, który dodatkowo zatrzymuje nieprzyjemne zapachy.
Przy wymianie opon na zimowe należy zwrócić uwagę, by miały przynajmniej 4 mm bieżnika. Dodatkowo wymienione powinny być wszystkie cztery sztuki, przy czym opony obu osi powinny być w podobnym stanie. Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że lepiej założyć lepsze opony na przednie koła - nie jest to prawdą; równie ważne są tylne, zapewniające stabilność jazdy.
Dodatkowo opony nie powinny mieć więcej niż 5 lat. Po tym czasie ich miękkość może już nie być wystarczająca.
Pamiętajmy, by sprawdzić także stan opony w kole zapasowym!
Czy na pewno dbasz o prawidłową wymianę opon?
Warto sprawdzić także stan piór wycieraczek. Ich wymiana nie wiąże się z dużym kosztem, a znacznie poprawia komfort jazdy i czystość szyb. Razem z wycieraczkami warto wymienić także płyn do spryskiwacza na zimowy, o temperaturze zamarzania nie wyższej niż -20 stopni Celsjusza.
Wbrew pozorom, kontrola powyższych elementów nie jest czasochłonna, a gwarantuje bezpieczeństwo i komfort jazdy zimą. Większość czynności możemy przeprowadzić samodzielnie, lub zlecić je specjalistycznym zakładom i warsztatom. Dzięki temu możemy uniknąć sytuacji awaryjnych.
Oczywiście, może się zdarzyć, że taka sytuacja wystąpi nawet w poddanym dokładnemu przeglądowi aucie. Kluczem do bezpiecznego postępowania a trakcie awarii na drodze jest odpowiednie holowanie do warsztatu, lub choćby na najbliższy parking. Dlatego przed sezonem zimowym upewnijmy się, że dokładnie wiemy, jak przeprowadzić je prawidłowo i zgodnie z przepisami.
Kodeks Drogowy precyzyjnie określa wymagania, które musi spełnić zarówno holujący, jak i holowany pojazd. Nie należy ich lekceważyć, by nie stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa na drodze. Co ważne, w przypadku nieprawidłowego holowania mandat grozi przede wszystkim kierowcy samochodu holującego; również z jego polisy OC będą pokrywane ewentualne szkody spowodowane przez połączone auta.
Z tego powodu kluczowe jest pamiętanie o następujących zasadach:
- kierowca niesprawnego samochodu musi posiadać prawo jazdy kat. B,
- w holowanym pojeździe musi być sprawny układ hamulcowy i kierowniczy,
- z tyłu, po lewej stronie, należy zamocować trójkąt ostrzegawczy; jeżeli nie ma takiej możliwości, holowany samochód musi wysyłać żółte sygnały błyskowe,
- odległość między autami musi wynosić między 4 a 6 metrów,
- linę należy oznakować biało-czerwonymi pasami bądź żółtą lub czerwoną chorągiewką; może być zamocowana jedynie do ucha holowniczego, nigdy do elementów zawieszenia.
Trzeba pamiętać, że jeżeli znajdujemy się na autostradzie, lub układ hamulcowy i kierowniczy nie są sprawne, konieczne jest skorzystanie z usług lawety lub specjalnego holownika.
Awaria na autostradzie oznacza konieczność skorzystania z profesjonalnych usług holowniczych
Przy holowaniu ważny jest także rodzaj napędów oraz skrzynia biegów:
- w przypadku automatu należy uruchomić silnik i ustawić skrzynię w pozycji N,
- nie powinno się holować pojazdu z napędem na cztery koła, chyba że napęd jest dołączany automatycznie lub mamy centralny dyferencjał,
- również nie należy holować aut wyposażonych w silniki elektryczne i hybrydowe.
1. Przed rozpoczęciem holowania warto umówić się z drugim kierowcą odnośnie przekazywanym sobie wzajemnie znaków.
2. Sprawny samochód odpala silnik, w niesprawnym kluczyk zostaje przekręcony do pozycji zapłonu (w systemie bezkluczykowym należy wcisnąć przycisk START).
3. W samochodzie holującym uruchamiane są światła mijania.
4. Technika jazdy musi być możliwie płynna i łagodna; według przepisów maksymalna prędkość może wynosić 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h w terenie niezabudowanym.
5. Kierowca holowanego auta musi pilnować odległości oraz napięcia linki, a także być przygotowanym na hamowanie.
Holowanie nie jest zadaniem trudnym, jednak pojazdy muszą być odpowiednio przygotowane. Kluczowy jest także zdrowy rozsądek podczas jazdy.
Tych z Państwa, którzy nie chcą ryzykować popełnieniem błędów lub nie mają pewności, czy w danych warunkach mogą holowanie przeprowadzić, zachęcamy do skorzystania z usług Drogowych Pomocników. Jesteśmy gotowi, by udzielić niezbędnej pomocy przez całą dobę.
Wykorzystujemy nowoczesne holowniki, a holowane samochody są zawsze dokładnie zabezpieczane przez naszych pracowników. Dzięki temu gwarantujemy bezpieczne dostarczenie samochodu do warsztatu lub innego miejsca, w którym może on zostać naprawiony.
Drogowi Pomocnicy Dagobert Lisiecki
ul. Nowolipie 29/11
01-002 Warszawa
Telefon: 720 300 500
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie