
Zaraz po testach inauguracja – Anna i Maria drążą już pod ziemia. Głowice o wadze 415 ton każda, opuszczono do szybu na stacji C21 na przyszłej trasie II linii metra na Bródnie.
Do opuszczenia tarcz użyto specjalistycznego dźwigu, o masie 350 ton (z dodatkowymi 500 tonami obciążenia). Zadaniem tarcz TBM jest wydrążenie tuneli od Brodna do stacji Trocka. Pierwsza z nich o nazwie Maria zacznie drążyć już w kwietniu, Anna ruszy w ślad za nią miesiąc później.
Tarcze TBM to maszyny, jednocześnie drążące i budujące betonowe oprawy tuneli. Po przejściu tarczy tunel musi zostać jedynie wyposażony w infrastrukturę niezbędną dla kursowania metra.
Tarcze wykorzystywane do drążenia tuneli w Warszawie mają średnicę 6,3m, długość 97 metrów i wagę ponad 600 ton. Składają się z dwóch części: czoła tarczy (ok. 12m długości i waga 415 ton) oraz zaplecza technicznego o długości 85 metrów. Wykonawca zakłada, że tarcza będzie poruszała się ze średnią prędkością kilkunastu metrów na dobę.
Zakończenie prac planuje się na grudzień br. Łączna długość tuneli do wydrążenia to 5785 m., długość odcinka – 3,9 kilometra. Tunele są wykonywane przez 4 tarcze: Anna, Maria, Krystyna oraz Elisabetta. Kolejne dwie już tego roku zaczną drążenie kolejnych tuneli które połączą stację Księcia Janusza z dwoma nowymi: Ulrychów (Wola) i Powstańców Śląskich (Bemowo).
Fot. ZTM
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie